Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Læsning

På Søndre Skole har vi særlig fokus på den fortsatte læseudvikling og læselyst

Der er derfor iværksat flere overordnede læsetiltag på de forskellige årgange.

  • På 7. og 8. årgang har vi læsebånd.
  • På alle årgange arbejder vi med "Styrk sproget", der handler om opmærksomhed på læsning i alle fag.
  • Vi læser både digitalt og i bøger.
  • Ordblinde samt elever m. særlige behov arbejder med CD-ord eller AppWriter.
  • Læsevejleder og PLC arbejder løbende med læsemotivation i form af udstillinger, projekter og oplæg.

 

Læseplan

1. Læsning ved Søndre Skole 

Vores læsesyn tager, ligesom den kommunale læsepolitik, udgangspunkt i Ehris interaktive læsemodel, der arbejder med forskellige delkomponenter af læsning, og er derfor udgangspunkt for læsning i alle fag.

 

2. Målsætning

Med udgangspunkt i de nationale mål arbejder vi på:

 -         At mindst 80 % af vores elever skal være gode til at læse i de nationale test.

-          At andelen af de allerbedste læsere øges.

-          At andelen af elever med dårlige resultater mindskes.

3. Overordnet formål

Med handleplanen ønsker vi at:

- bevare og udvikle gode læsevaner, læselyst samt skriveglæde
- opnå sikker læsning med passende hastighed
- fortsat udvikling af læsning og skrivning i alle fag og genrer
- alle lærere er inddraget i læseundervisningen i deres respektive fag.

 

For at opnå dette, er der fokus på:

- Anvendelse af flydende læsning

- Læsemåder og -teknikker afpasset læseformål, genre og teksttyper

- Faglig læsning

- Bevidsthed om sammenhæng mellem læsehastighed og læseformål

- Målrettede, bevidste og funktionelle læseforståelsesstrategier

- Kommunikative skrivekompetencer

- Gode læsevaner og studieteknikker

- Motivation til fortsat læselyst

- Kildekritik ift. brug af internettet.

Læs meget mere om læsning ved Søndre Skole - her: 
https://laesevejledningensoendreskole.dk/

 

Dokumenter

Læsefolder.pdf

Shape Created with Sketch.