Fritagelse for undervisning - Tysk og Kristendom

Fritagelse fra fag og fra dele af undervisningen

Jf. folkeskoleloven kan skolelederen fritage elever fra fag og fra at gå til prøve i fag i samråd med
eleven, forældre og PPR, når det skønnes hensigtsmæssigt for eleven.

Fritagelse fra fag kan medføre, at den enkelte elev ikke overholder undervisningspligten i de
pågældende fag, og der skal således være tungtvejende argumenter for fritagelse.

Principielt:

Skolen ønsker at imødekomme andre kulturer.  For elever med vanskeligheder i forbindelse med badningen efter idræt, er der adskilte omklædningsrum og baderum for drenge og piger. Badning kan derfor som mulighed foregå med et håndklæde om livet eller i et separat baderum. Drenge og piger klæder altid om hver for sig. Er disse forhold ikke tilstrækkelige i relation til den enkelte elevs personlige omstændigheder, kan eleven  fritages for badning efter aftale med idrætslæreren og uden at blive fritaget fra selve idrætsundervisningen.

Skolens holdning er, at eleverne bader efter idræt. Skolens ledelse og bestyrelse tilstræber i forbindelse med skemalægningen at lægge idrætsundervisning i ydertimer. Ligger timerne i ydertimerne sidst på dagen, står det eleven frit for, om der skal bades eller ej.

Skolelederen kan efter forældrenes anmodning fritage en elev fra idrætsundervisning af helbredsmæssige årsager. Skolelederen afgør hvilken dokumentation, der er nødvendig for at imødekomme anmodningen. Generelt har eleven pligt til at overvære undervisningen, selv om eleven er fritaget. I specielle tilfælde kan skolelederen dispensere herfra.

Kommer der en ny elev til skolen, kan der, hvis det er nødvendigt, laves en særlig aftale med ledelsen med det formål at vænne eleven til skolens krav. I disse tilfælde er det vigtigt, at forældre og elev gøres bekendt med skolens principper, samt at fag som f.eks. idræt, kristendomskundskab og madkundskab er obligatoriske skolefag.
Religiøse forhold er i udgangspunktet ikke en gyldig grund til fritagelse fra fag og undervisning.

Den unge kan fritages for at deltage i undervisningen i kristendomskundskab, når forældremyndighedens indehaver skriftligt over for skolens leder erklærer selv at ville sørge for barnets religionsundervisning, samt at skolen har gennemført en samtale med forældre og elev, før en anmodning om fritagelse imødekommes, så det sikres, at forældrene er informeret om konsekvenserne ved fritagelse.
Skolebestyrelsen august 2022

Fravalg af faget: Tysk.

Shape Created with Sketch.

Fritagelse af faget: Kristendom

Shape Created with Sketch.